Het bizarre Roemenie - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu Het bizarre Roemenie - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu

Het bizarre Roemenie

Door: Miriam Graafland

Blijf op de hoogte en volg Marcel & Miriam

08 September 2013 | Roemenië, Floreşti

Roemenie; het land waar nog steeds veel bizarre dingen mogelijk zijn:
- In Boekarest is van de week een jongetje van vier jaar vermoord/ opgegeten door straathonden. Hij was met zijn oma in het park toen dit gebeurde. Zijn broertje van zes keek toe...
En dan werd er van de winter een oproep in een krant in Nederland geplaatst om mee te breien voor truitjes voor de straathonden in Roemenie, omdat ze het zou koud hebben...
- Ioana, onze leerkracht van Speranta wilde gaan zwemmen met de tieners bij het plaatselijke zwembad in Floresti. Zij was welkom, maar de (Roma) tieners niet. Onvoorstelbaar...?!
- Tijdens een rondje door de wijk werden we gewezen op een dood paard langs de kant van de weg. Iedereen stond erom heen en niemand wist van wie hij was. We hebben de gemeente maar gebeld en het beest is opgehaald. Op deze manier werd een boel verspreiding van ziektes voorkomen.

Het was een drukke week, waarin we veel hebben kunnen doen. En waarin je af en toe hoort van de bizarre gebeurtenissen van hierboven. Het zet ons weer even stil, en geeft nog meer doorzettingsvermogen om iets in dit land te kunnen doen!
Omdat Francine weg is heb ik van haar de taak van het sponsorprogramma overgenomen. Verslagen vertalen, mailtjes sturen, foto's uitprinten en brieven op de post doen. Het hoort er allemaal bij. Ik vind het een leuke taak. Wist u dat u voor 25 euro per maand al een kindje kunt sponsoren bij stichting Charis:)?
Mars heeft deze week een put gegraven voor de afwatering bij de parkeerplaats. Als het regende was het daar gelijk een zwembad. Donderdag is hij met Henk mee geweest om te kijken bij een bouwproject in Chinari, twee uur rijden bij ons vandaan. Care Foundation wilde hier een twee-onder- een kapwoning voor drie gezinnen bouwen, maar door problemen met de papieren was het nog niet mogelijk om de fundering te plaatsen. Deze gezinnen moeten zo snel mogelijk onderdak hebben. Marcel en Henk gingen kijken of dit een project voor SHS (stichting Help Straatkinderen) kon worden.
Vrijdagmiddag hadden we de vergadering voor het kinderprogramma waarbij we een aantal belangrijke veranderingen hebben doorgesproken. Zo gaan we vanaf volgende week starten met drie programma's. Van half 2 tot 3 is er programma voor de kinderen van 4-8 jaar. Van half 4 tot 5 uur is er programma voor de kinderen van 9-11 en 1 keer in de 2 weken tijdens dezelfde tijd ook een programma voor de kinderen van 12-14. Op deze manier hebben we veel minder kinderen in de (te) kleine ruimte en kunnen we ze meer individuele aandacht geven. Het was een fijne vergadering!

En dacht ik drie weken geleden dat het nog heeel lang duurde voordat we naar Nederland gingen, komende week is het al zover. Volgende week dus geen blog.
Donderdag stappen we in het vliegtuig voor 12 dagen Nederland. 12 dagen doorbrengen met familie en vrienden. Het worden wel 12 drukke dagen. Een bruiloft, kraambezoeken, 50 jarig trouwfeest van opa en oma, belijdenis/doopdienst: we gaan ervan genieten!

Een hartelijke groet uit een mooi en zonnig Roemenie,

Mars en Mir