Gezelligheid met de ''Jo's'' - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu Gezelligheid met de ''Jo's'' - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu

Gezelligheid met de ''Jo's''

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Marcel & Miriam

27 April 2013 | Roemenië, Floreşti

Zondagavond na een mooie openluchtdienst gingen we ze van het station halen: Julie-Ann en Joann (nichtje van Miriam). Voor menig collega moeilijk uit elkaar te houden. Dus werden ze na een tijdje maar gewoon ''de Jo's'' genoemd. Maar wat hebben ze veel gedaan, en wat hebben we leuke dagen gehad. Samen met de Jo's....

De week was anders dan normaal. Druk, chaotisch maar wel erg gezellig. Maandag en dinsdag liepen er ook nog 25 tieners rond stichting Charis. Dat vraagt wat aanpassingsvermogen. Ze hebben echt enorm hard gewerkt. En sommige klusjes waren echt niet zo heel leuk. Maandagmorgen hadden de tieners een speciaal programma voorbereidt bij de moedergroep. Ze gingen kruisjes maken voor Pasen. Wij hebben ze daar mee geholpen. Maandagmiddag was er een leuk kinderprogramma, ook georganiseerd door de groep. Dat was wel een beetje te merken aan de chaos die er was. Maar dat kan je ze bij zo'n eerste keer ook niet helemaal kwalijk nemen.
Dinsdagmorgen heb ik de Jo's aan het werk gezet. Ze zijn druk geweest met boodschappen doen en broodjes smeren voor Pata Rat. Zo kon ik ondertussen wat werk op kantoor doen. Tegen half 2 gingen we richting de vuilnisbelt met de voedselpakketjes. Deze keer zat er ook een chocolade paasei in (gefinancierd door de Jo's), dat was natuurlijk extra leuk voor de kinderen. Het uitdelen ging zonder problemen en aangezien we dit keer 170 pakketjes hadden was er geen kind wat niets had gehad.
Mars heeft super hard gewerkt deze week. Ik ben best een beetje trots op wat hij allemaal doet. Deze week heeft hij het dak van een huis in de wijk afgebroken en weer opgebouwd. Hij kreeg hulp van een aantal tieners van 'De Passie' (middelbare school uit Wierden). De meesten hadden nog nooit een hamer of spijkers in de handen gehad. Dat vraagt dus best wat geduld. Woensdag gingen de tieners naar huis en heeft Marcel het project proberen af te ronden. Dat is niet helemaal gelukt, dus dan nog maar een zaterdagmorgentje...;)
Woensdag hebben Joann en Julie- Ann babypakketjes gemaakt voor zwangere vrouwen. In een pakketje zit een speen, een knuffel, twee setjes kleertjes, sokjes en nog wat extra's. Ontzettend leuk. Die kunnen we dus weggeven als er een baby wordt geboren (Marqueriete en Wendy bedankt:)
Woensdagmiddag was ook echt ontzettend leuk. We hadden acht kinderen uitgenodigd van het kinderprogramma die ons mochten helpen voor de Paasviering. We zijn al weken lang glazen potjes aan het sparen. Deze hebben de kinderen beplakt met een hartje op de voorkant en een tekst (Alzo lief had God de wereld enz...) op de achterkant. Bovenaan zit er een leuke strik om en een waxinelichtje in de binnenkant. Echt heel leuk geworden. Deze acht kinderen komen volgende week wit gekleed naar de viering en krijgen dan een heel groot rood hart op hun buik met dezelfde tekst terwijl ze de potjes uitdelen. Leuk of leuk?:)
Donderdag waren we het best wel zat. Dus een dagje vrij was niet verkeerd. We wilden naar een waterval op anderhalf uur afstand. Dat kon helaas niet want de weg was afgesloten. Dus zijn we een stukje terug gereden en hebben we lekker gepicknickt langs een beekje. Ik zal voor jullie humeur niet teveel uitweiden over het weer maar het is hier al de hele week rond de 25 graden!
Vrijdag hadden wij een interessante teammeeting en de bidgroep. De 'Jo's'' zijn nog even druk geweest met zakjes maken voor het kinderprogramma. Daar zat een chocoladekuikentje, twee snoepjes en een kruisje met de tekst : ''Jezus leeft''. Dit hebben we ook van jullie sponsorgeld betaald:)
Marcel heeft rond 12 uur de Jo's naar het vliegveld gebracht zodat ik gewoon het kinderprogramma kon voorbereiden. We hadden een geweldig kinderprogramma. Ik vertelde het Bijbelverhaal over Thomas die niet geloofd dat Jezus echt is opgestaan. Ik had 100 kindertjes die bijna met open mond aan het luisteren waren. Geweldig!!!

Nu is het zaterdag en zit ik nog lekker even in bed deze blog te typen. Marcel heeft gisteravond al de eerste twee jongens van de groep van Pata- Rat van het vliegveld gehaald. Morgen komt de rest en vliegt Naomi (mijn zusje) ook mee. Ik heb er veel zin in. Het belooft weer een gezellige week te worden...

Liefs vanuit Floresti,

Mars en Mir

• 28 April 2013 - 12:46

Joke:

Hoe zit dat? Vieren jullie later Pasen?

• 01 Mei 2013 - 17:52

Miriam:

Joke: Ja, dit jaar waren er twee momenten waarop de Roemenen Pasen vieren. Eenmaal met de Orthodoxe kerk en nog een andere keer. Wij vieren met de orthodoxen mee en die hebben komend weekend pas Pasen. Heel apart:) Groetjes