Transformat - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu Transformat - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu

Transformat

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Marcel & Miriam

14 Juli 2013 | Roemenië, Floreşti

25 Roemeense Rroma tieners, 8 Nederlandse tieners, Roemeense leiders, Nederlandse leiders en een mooie kamplocatie midden in de bergen. Een goede combinatie voor een gaaf kamp. Een kamp waarin veel gebeurde...

Maandagmorgen om 11 uur kwam de bus die het hele stelletje naar de locatie zou vervoeren. Op zaterdagavond was de groep uit Haarlem al gearriveerd. Het thema van deze week was ''Transformat'' wat ook op de T-shirts en armbandjes stond die voor iedereen gedrukt waren. Het kamp was bedoelt om de tieners in aanraking te laten komen met God. Om ze te laten zien dat God als een Vader voor je is. Een Vader die van je houdt, je vergeeft en die alles voor je over heeft. Anders dan de vaderfiguren die deze tieners vaak in hun leven hebben.
Dit kwam weer terug in de diensten. Die 1 a 2 keer per dag werden gehouden. Op woensdagavond werd dit symbolisch gemaakt doordat iedereen zijn zonden opschreef en deze bij het kruis bracht en verbrandde. Het werd een bijzondere avond.
Maar dat dit kamp echt met Rroma tieners was, was goed te merken aan de hilarische momenten die Marcel na terugkomst aan mij vertelde:

'Tijdens de boswandeling werden de truien uitgedaan en opgeknoopt zodat de paddenstoelen die ze onderweg vonden mee genomen konden worden en bij het kampgebouw lekker konden worden opgegeten'
' Tijdens die zelfde boswandeling liep Marcel naast een meisje die ineens haar broek naar beneden trok omdat ze dacht een teek te hebben'. 'Toen haar werd verteld dat dit niet heel normaal was om te doen verdedigde ze zich met het feit dat Marcel toch al getrouwd was en dus al vaker een blote kont had gezien'
' s avonds dachten de tieners een goede grap bij Marcel (en de rest) uit te halen door de planken uit zijn bed te halen. Helaas had Marcel het gelijk door want zijn beddengoed was wel erg netjes opgemaakt'
'Donderdag avond was de Bonte Vonte (Bonte avond is lastig uit te spreken voor een Roemeen). Een aantal Roemeense tieners hadden Marcel, Daniel, Henk en Marien opgemaakt en verkleedt als Rroma vrouw. Deze bijzondere vrouwen openden de avond met een dans...'

Marcel kwam vrijdagmiddag moe aan. Moe van alle indrukken en momenten. Moe van het boos worden, het streng zijn en het optreden. Maar bovenal moe van de gave, mooie, bijzondere momenten die hij niet snel meer zal vergeten.

Mijn week was niet zo spectaculair als die van Mars, maar ik heb een leuke week gehad. Op het werk waren we maar met zijn vijven. Samen met Francine heb ik wat achterstallig onderhoud in het schoonmaken gedaan. Ook hebben we geverfd en geknutseld voor 23 juli (laatste schooldag voor kinderen in Speranta).
Dinsdag hadden we een bijzonder dag doordat we naar Pata Rat gingen. We hebben kinderen gewassen (hoofd en handen), gezongen en eten uit gedeeld. Het zette mij weer even stil bij de enorme armoede in dit land.
Ik was blij dat het vrijdag was en Marcel weer lekker thuis was.

Nu bereidden we ons voor op nog twee drukke weken voordat we vakantie hebben. Morgen is er nog een speciaal kinderprogramma georganiseerd door de groep uit Haarlem. Daarnaast verwelkomen we morgen vrienden van Marcels ouders die ons twee weken komen helpen. Komende zaterdag komt er een groep van 41 mensen aan. Kortom; wij hebben genoeg te doen.

Een hartelijke groet uit een zonnig en af en toe bewolkt Floresti,

M&M

• 14 Juli 2013 - 13:29

Gertjan Brouwer:

MArcel en Mirjam

Nog steeds grote fan van jullie. Mooi werk wat jullie doen. Ieder op zijn/ haar eigen manier. Weet dat jullie bijzonder zijn en dat God jullie ziet en van jullie houdt.

Lieve groet van een broertje

Gertjan

• 15 Juli 2013 - 00:53

Oma En Opa Graafland:

hi Mirriam en Marcel, weer genoten van jullie verhalen en de foto's. ik kan me voorstellen dat je heel erg moe was na zo'n heerlijke drukke week met veel verantwoording. fijn dat je er zoveel goede herinneringen aan overhoud Marcel. Vader Ben is inmiddels ook gearriveerd dus mogen wij een poosje van hen genieten. fijne tijd met Rick en Carla. tot de volgende reisverslag. groetjes en liefs, oma (ook voor Francine)