Fryslân Boppe! - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu Fryslân Boppe! - Reisverslag uit Floreşti, Roemenië van Marcel & Miriam Graafland - WaarBenJij.nu

Fryslân Boppe!

Door: Miriam

Blijf op de hoogte en volg Marcel & Miriam

12 April 2013 | Roemenië, Floreşti

Moe, intensief maar ontzettend leuk. Dat zijn de kernwoorden van de afgelopen week. Nadat Marcel zaterdag de hele dag gewerkt had en er ook maandag weer een behoorlijk beroep gedaan werd op onze flexibiliteit dacht ik wel even: 'oh ja, zo was het als er groepen waren'. Maar wat hebben ze veel gedaan en enthousiast gewerkt, de groep uit Boornbergum...

Maandag begonnen we de week ietsje anders als normaal. We hadden geen meeting met Yvon en de Roemeense les was zonder Marcel, hij was druk met de groep! Omdat de kinderen in Roemenie vakantie hadden deze week werd er in Speranta geen les gegeven, alleen spelletjes gedaan. Daar past natuurlijk geen Engelse les bij. Ik kon dus mooi met de vrouwen van Boornbergum de wijk in om de kinderen uit te nodigen voor het kinderprogramma van die woensdag.
Het blijft elke keer weer bijzonder om met nieuwe mensen de wijk in te gaan. Want ik weet dat ik het misschien niet mag zeggen, maar als je er elke week komt 'wen' je aan de situaties.
De groep uit een kerk van de gemeente Boornbergum bestaat uit 20 personen, de meeste 40+. Elke dag ging er een deel van de groep naar Pata Rat om daar te werken. Een deel van de mannen werkte bij ons aan de toiletgebouwtjes en het storten van een betonvloer. Dit werk was onder leiding van Marcel. De vrouwen deden activiteiten bij ons.
Zo was er dinsdag vanaf tien uur een medische post geopend in Credintei. Een aantal vrouwen van Boornbergum hebben een medische opleiding gedaan en konden deze kennis mooi bij ons gebruiken. Ze hadden ook bizar veel medicijnen en medische voorwerpen meegenomen. Vrouwen en kinderen uit de wijk konden dus komen met hun vragen. Het werd een drukbezochte morgen.
Ik had er niet veel mee van doen dus kon ik rustig op kantoor aan de slag.
Woensdagmorgen kon ik Karin goed helpen bij een aantal klusjes. Dit keer maar een morgentje omdat ze me 's middags nodig hadden bij het kinderprogramma. De kinderen konden om 3 uur komen maar omdat het stortregende en ze allemaal al stonden te wachten lieten we ze eerder binnen. Zeker 150 kinderen hebben we die middag gehad. Daar waren zelfs wij als team niet helemaal op voorbereid. We moesten dus even het een en ander aanpassen maar uiteindelijk hadden we een leuke middag. Na het zingen gingen we met de meisjes handen wassen, tanden poetsen en haar borstelen. De groep had voor iedereen een (knikker) zakje gevuld met een stukje zeep, tandenborstel, tandpasta en een borstel. Ontzettend leuk natuurlijk. De jongens kregen zo'n zakje na een potje ballontrappen en flessenvoetbal (gelukkig was het gestopt met regenen). Als afsluiting kregen ze allemaal een pannenkoek. Het was chaotisch maar geslaagd:)

Donderdag was voor mij een rustige dag. Driekwart van de groep was naar Pata Rat om daar het kinderprogramma te doen. Er waren alleen nog een aantal mannen met de wc.- tjes bezig
Ondertussen was de betonvloer voor de containers gestort en hadden de mannen en Marcel vier wc hokjes in elkaar. Het mooie aan dit project was dat de mensen (lees mannen) in de wijk er ook bij betrokken waren. Zij kregen namelijk alleen een toilet als ze zelf het gat in de grond groeven. Bij een groepje mensen in de wijk kostte het wat moeite. Na twee keer te hebben gezegd dat ze echt geen toilet kregen als ze zelf het gat niet groeven begrepen ze het. Ze groeven drie gaten in plaats van twee!:P
De hokjes zijn trouwens echt ontzettend mooi geworden. Elk hokje heeft zijn eigen kenmerk. De een heeft een hartje in de deur, een ander een eend en de volgende een zeilbootje. De w.c. heeft een heuse toiletbril (dat zijn de mensen hier echt niet gewend). In het hokje hangt een instructie kaart over handen wassen en buiten het hokje hangt een pantysokje met een stukje zeep erin. Geniaal, of niet dan!

Vrijdagmorgen was er weer een medische post. In de middag hadden we ons iets beter voorbereidt op een 150 tal kinderen. Dat was niet verkeerd bedacht, er kwamen er 130. We hadden een ontzettend mooie middag met ze. De groep vertelde het scheppingsverhaal waarbij ze elk onderdeel van de schepping op een geschilderd doek plakten. Dit maakte het erg zichtbaar voor de kinderen. Het onderwerp van deze middag was: Koningskind. Omdat we eigenlijk niet allemaal in het gebouw pasten gingen de jongens naar buiten voor een potje voetbal. Met de meisjes versierden we een kroontje. De kinderen werden lekker verwend want na afloop kregen alle jongens een autootje en de meisjes een pop met zelf gebreide kleertjes. Met dank aan Boornbergum!!!
Marcel heeft een spannende avond achter de rug. Het was zijn beurt om bij de tieners de 'preek' te verzorgen. Het gaat over burgerschap in de hemel. Ik ben benieuwd hoe het gegaan is. Morgen moet hij ook weer aan het werk om het project met Boornbergum af te ronden. Morgenavond zijn we door hen uitgenodigd en gaat deze groep voor ons koken als afsluiting. Wat een luxe...!

Het weer begint hier aardig op te knappen. We hadden vandaag echt een lekker zonnetje en ook de komende dagen belooft het lekker te blijven. Eindelijk.

Een goed weekend allemaal,
M&M

• 13 April 2013 - 07:53

Jan En Ariette:

Lieve Mir en Mars,

Wat is er weer veel gedaan in een week. Heel bijzonder weer om dit verslag te lezen. Worden er stil van......

Jullie trotse (schoon)ouders.

• 13 April 2013 - 12:53

Angelique:

Heerlijk om al jullie verhalen te lezen:)
    Ben er benieuwd hoe alles is geworden:)
    Jammer dat ik zelf een poosje niet naar Roemenie kan:(
    mis het wel als ik al de verhalen lees.

Heel veel plezier daar en ben nieuwschierig naar alle foto's die jullie gemaakt hebben:)
    Geniet er lekker van en gods zegen bij jullie werk:)

Liefs angelique en harmen

• 13 April 2013 - 19:16

Oma En Opa Graafland:

wat een heerlijke week is dit geweest voor jullie. we hebben echt genoeten van je verslag Miriam. fijn dat jullie zo geholpen worden en zoveel aandacht aan de kinderen geschonken is, ook in de dagelijkse verzorging zoals haden wassen, tanden poetsen en haarborstellen. fantistisch !!!!de toiletgebouwtjes zijn priceless. groetjes en veel liefs, oma G.

• 15 April 2013 - 21:07

Willy Bosma-Bouma:

Het was een bijzondere week, geweldig om met jullie samen te werken.
    Heel veel zegen toegewenst bij jullie verdere werkzaamheden.
    Groetjes Willy

• 17 April 2013 - 08:41

Marq:

Ahhh die huizen van hun. Het blijft heel indrukwekkend om te zien...vooral nu
    Het mooiste en stevigste gebouw de toilet is.

Wat een bijzonder verhaal weer van een bijzondere week.

Groetjes Marqueriere